Verslag reis naar IJsland

Lees hier het verslag dat Kathelijne en Tim schreven tijdens hun reis naar IJsland:

De precieze datum dat we bij Bagels & Beans een fishburger bestelden, weet ik niet meer. Zoals wel vaker gingen we na ons rondje in de stad lekker even wat eten en drinken bij Bagels & Beans. We zagen het bordje van de fishburger op tafel staan en die leek ons allebei een lekkere bagel, dus bestelden we die. Dat we mee konden doen aan een winactie, hadden we toen nog niet eens gezien. Toen de bagel geserveerd werd, zagen we dat er een blauw kaartje bij zat. We lazen wat erop stond en besloten mee te doen met de winactie, een kleine moeite, en wie niet waagt wie niet wint.

Al lang had ik daar niet meer aan gedacht toen ik op 19 april, goede vrijdag, een mail kreeg met als titel Je hebt een geweldige prijs gewonnen! Hoe vaak krijg je niet dit soort mails, reclames om je over te halen iets te doen of kopen, dus ik dacht, ja, het zal wel. Uit nieuwsgierigheid opende ik toch de mail en mijn mond viel open. Helemaal vergeten dat ik toen die code op die website had ingevuld om mee te doen aan die winactie en nu was ik opeens de winnaar! Deze vrijdag werd wel een hele goede vrijdag voor mij. Meteen belde ik mijn verloofde Tim om het goede nieuws te vertellen. Hij kon het ook niet geloven. Daarna heb ik meteen teruggemaild dat ik super blij was met deze prijs en dat we zeker bij de prijsuitreiking in Bussum aanwezig zouden zijn. De woensdag daarna, 24 april, reisden we af naar de Bagels & Beans in Bussum om daar de prijs in ontvangst te mogen nemen. Deze werd aan mij uitgereikt door Bart van Olphen, de oprichter van Fish Tales. We kregen zelfs een tegoed om er lekker te lunchen.

Tim was al eens eerder in IJsland geweest om een vriend te bezoeken die daar destijds woonde. Toen hij terugkwam was hij erg enthousiast en zei tegen mij dat hij ook ooit eens met mij zou willen gaan. Door deze fantastische prijs was dat in één keer mogelijk! Ook wel heel speciaal, omdat we twee weken na de prijsuitreiking zouden gaan trouwen! Deze prijs zou dus onze huwelijksreis zijn!

Na overleg met Margot hebben we een datum vast kunnen leggen wanneer onze reis zou plaats vinden. Op 23 juli zouden we heen vliegen en onze terugvlucht zou zijn op 27 juli.

De Reis

Op 23 juli was het zover, we vlogen met Iceland air naar IJsland. De vlucht verliep voorspoedig en nadat we geland waren konden we al snel onze huurauto ophalen. Daarmee reden we in 45 minuten naar Reykjavik. Daar hadden we ons eerste hotel, Hilton Reykjavik Nordica, al snel gevonden. Een heel mooi en groot hotel. We checkten in en gingen daarna naar onze kamer op de 8e verdieping. Vanuit onze kamer hadden we een prachtig uitzicht en konden we zelfs de haven van Reykjavik zien. We waren allebei erg moe van de reis en zijn meteen in slaap gevallen.

24 juli

Na een heerlijk ontbijt besloten we om het centrum van Reykjavik in te gaan. Als eerst besloten we om de Hallgrímskirkja (de hoogste kerk van IJsland) van dichtbij te bekijken. Een enorm bouwwerk en heel anders dan de meeste kerktorens die we ooit hebben gezien. Daarna gingen we naar het winkelgebied. Dit is heel anders dan in andere Europese hoofdsteden. Het is klein en gezellig. Er hangt een gemoedelijke sfeer. Er zijn veel toeristen, maar toch is het er rustig. We zijn naar het water gelopen en daar hadden we ook een prachtig uitzicht op de IJslandse bergen.

’s Middags zijn we naar de Seljalandsfoss waterval gereden. Niet een hele brede waterval, maar met een hoogte van 60 meter, toch niet minder indrukwekkend. Opvallend is het mos wat zo heldergroen van kleur is doordat het er constant vochtig is door de waterval. ’s Avonds hebben we heerlijk gegeten in het restaurant van het hotel.

25 juli

Donderdag was de wisseldag van de hotels. Na ons ontbijt checkten we uit bij Hilton. Aan het eind van de dag konden we inchecken in ons nieuwe hotel, hotel Phoenix.

Voor vandaag hadden we de Golden Cirkle route gepland, een route van 300 km die ons langs veel bijzondere plekken zou leiden.

De eerste stop op de route was Kerið, een krater die zo’n 3000 jaar geleden is ontstaan na het instorten van een magmakamer. Voor een deel is deze gevuld met water, waardoor er een meer is ontstaan. We hebben om het meer heen gelopen en om de rand van de krater.

Daarna zijn we doorgereden naar onze volgende stop; Faxi. Een mooie waterval van 100 meter breed. Er was daar ook een klein restaurantje, waar we wat hebben gegeten en gedronken.

Na Faxi zijn we naar onze laatste twee stops, Gullfoss en Geysir, gereden. Gullfoss is een van de meest indrukwekkende watervallen van IJsland en Geysir is een geiser. Geysir is niet meer actief, maar een paar meter er vandaan is Strokkur, een geiser die nog wel actief is. Blijkbaar spoot Geysir het water nog veel hoger dan Strokkur, maar wij vonden de 20 meter hoog spuitende geiser ook al heel indrukwekkend om te zien.

Na dit gezien te hebben besloten we om terug te gaan naar Reykjavik en in te checken in ons laatste hotel. Na 1,5 uur rijden kwamen we daar aan en checkten we in. Dit hotel was totaal anders dan het vorige. Dit was een heel klein hotel, waar we heel persoonlijk benaderd werden, erg leuk. Nadat we even hadden uitgerust zijn we nog even Reykjavik ingegaan. Daar heb ik nog een heerlijk ijsje gegeten.

26 juli

’s Ochtends hebben we een bakje koffie gedronken en een taartje gegeten in Reykjavik en ’s middags reden we naar de Blue Lagoon. Dit hadden we al van te voren geboekt en ik keek er erg naar uit. Hier hebben we de hele middag heerlijk genoten van het warme water en ’s avonds hebben we hier ook lekker gegeten.

Helaas was dit alweer de laatste dag in IJsland, de volgende dag zouden we al meteen na het ontbijt vertrekken naar het vliegveld. We hebben ontzettend genoten van deze reis en we beseffen dat we heel veel geluk hebben gehad om deze reis te winnen. Omdat IJsland zo duur is, zou het niet een reis zijn die wel zelf snel zouden kunnen maken. We willen Bagels & Beans en Fish Tales ontzettend bedanken voor het mogelijk maken van deze reis. We hebben er hele mooie herinneringen aan over gehouden!